×
Ga terug naar het overzicht

Marketing is overal

Ooit hadden ze in de bioscoop bedacht om tijdens de film op één frame een reclamebeeld te laten zien. Dit was bijvoorbeeld een frame met een Coca-Cola advertentie erop. Deze advertentie was bijna niet te zien, maar toch werd men erdoor beïnvloed. Uiteindelijk werd deze vorm van marketing verboden. Bijna zonder dat de kijker van de film het doorhad werd hij gemanipuleerd met een beeld van een marketing gigant. Er zijn in het heden bepaalde regels voor het uitvoeren van marketing. Ondanks deze regels is marketing overal waar je gaat en staat.

Kijk maar eens goed om je heen zodra je de supermarkt binnenloopt. Overal waar je kijkt zijn zogehete touch points aan marketing. Op de grond liggen grote vloerstickers, aan de schappen hangen plaatjes en door de winkel heen staan displays van producten die ze je willen aansmeren. Overal waar je kijkt is marketing en dat is niet alleen in de supermarkt. Langs de snelweg zie je veel verschillende billboards en reclames op gebouwen. En als je op de bus staat te wachten sta je recht naast een grote poster.

Over televisie kijken hoeven we eigenlijk niet eens te beginnen. Hier heb je het eeuwigdurende reclameblok en de series of programma’s die je kijkt maken gebruik van sluikreclame. Zelfs op Youtube is de reclame voordat je filmpje begint bijna niet meer te doen. Overal waar mensen zijn is marketing en deze marketingtechnieken worden steeds verfijnder en vernuftiger. Er worden miljarden euro’s in de ontwikkeling van marketing gepompt. Dit gebeurt omdat men weet dat het werkt. Want waarom zou je het niet doen als je weet dat je er geld mee kan verdienen?

We zijn inmiddels gewend dat we overal, dat is tenminste de bedoeling, worden beïnvloed door marketing. Dit zal altijd zo blijven en zal de komende jaren erg veranderen. Om te zien hoeveel er daadwerkelijk aan marketing gedaan wordt krijg je pas te zien als je er echt op gaat letten. Vergeet niet dat het allemaal niet zo erg is, maar denk wel twee keer na voordat je je laat overhalen.

Ga terug naar het overzicht